tisdag 10 februari 2009

Pest eller kolera?!

Nog för att världen är föränderlig men kan någon förklara för mig hur i herrans namn det gick till att få något av det farligaste vi människor gett oss in i att bli jordens räddning??

Jag pratar förstås om kärnkraften.

Helt plötsligt framstår detta sätt att framställa energi som det alenarådande undermedlet som ska rädda oss från den globala uppvärmningen........den som inte ens finns enligt vissa!

Kärnkraftsförespråkarna talar sig varma för den "nya" tekniken som enligt dem tydligen tar hand om avfallet också och svänger sig med allehanda tekniska termer vi vanliga dödliga knappast förstår.

Vad jag kan tycka man missar är att man i länder där ekonomin inte direkt tillåter enorma investeringar ändå tittar på Sverige och hur vi förhåller oss till kärnkraften.

Kanske tänker man då att kan de kan vi och bygger inte fullt så säkra kärnkraftverk......vill vi ha ett sånt nästgårds?

Vidare tycker jag att man lätt glömmer bort att saker och ting har en tendens att förr eller senare gå sönder...........trots alla rigorösa säkerhetsföreskrifter och normer.

Bara att gå till de befintliga kärnkraftverken vi har i Sverige..........dolda fel som inte skulle få förekomma finns iaf.

Att bygga på sig fler potientiella dödshot känns lite underligt i min värld..........hur säkra de än är!

Dessutom.......vem vill ha uranbrytning inpå knutarna?

Tage Danielssons monolog

"Auri sacra fames" Den förbannade törsten efter guld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar