torsdag 1 oktober 2009

Kyla....vem sjutton uppfann den....och varför???

Visserligen är jag inte en äkta norrlänning, trots snart trettiofem år här, men jag älskar nästan allt med Norrland, de vänliga människorna som faktiskt tar sig tid att stanna om man nu skulle råka bli stannande med bilen efter vägen eller den fantastiska naturen, vemodet och pessimismen och misstänksamheten mot auktoriteter .....i synnerhet från söderns nejder.

Men något jag aldrig kan förlika mig med är kylan och handen på hjärtat, inte sjutton gillar ni norrlänningar det heller.....visst vackert att se på, och gillar man vintersporter är det ju någon slags förutsättning.....men erkänn....värme och sol lockar fram leenden hos alla.

Knappt har man hämtat sig från en kort sommar med ömsom strålande sol och hyfsad värme och ömsom skyfallsliknande regn förrän det är dags att leta fram vinterdäcken.....alltså det ska inte vara minusgrader i september...så det så!!!

Tanken slår mig allt oftare numera när barnen flaxar ur boet en efter en, att jag ju faktiskt har en och annan känning i Oceanien .....och där är det varmt och attans laidback....känns som kom jag skulle kunna stå ut med det.

Hmmm...tål att fundera på när minusgraderna står som spön i backen ute.

2 kommentarer:

  1. Jo visst är det varmt och "laidback" men många orkaner och annat ofog finns det också..som buchbränder..ja du vet vad jag menar. Och för att inte tala om ormar och andra otrevliga djur som också bor där nere.... Och förresten. Om du väntar med att flytta några år till så får du behaglig värme i Norrland också... ja klimatkrisen du vet...:-)
    Många kriser är det...50-års kris...m.m./Såpbubblan f.d.

    SvaraRadera
  2. Det giftigaste som finns i NZ är så vitt jag vet getingar....det kan jag stå ut med.

    SvaraRadera