lördag 23 oktober 2010

Soc

Med den senaste skandalen med soc i Marks kommun på näthinnan funderar jag lite på om inte socialförvaltningar generellt är totalt fel organiserade, eftersom det uppenbarligen gång på gång kan gå så här vanvettigt fel.

För det är ju inte så att det bara är i Marks kommun som det fallerar precis, jag som varit i svängen med fosterhemsplaceringar har ju sett hur illa det kan fungera.

Men....jag verkar inte vara ensam, att döma av många som skriver på nätet, om att ha funderingar ikring huruvida beslutet om tvångsförflyttningen av de två barnen faktiskt kan ha en saklig grund.

Blotta misstanken att det kan förekomma oegentligheter gentemot barn kan ju föranleda tvångsförflyttning....det räcker ju med att någon anmält ett sådant vilket inte är detsamma som att det faktiskt har hänt förstås.

Det kan ju vara så att oaktat alla missförhållanden på soc I Marks kommun faktiskt finns de där som beaktar tystnadsplikten.....tänk på det innan ni dömer alltför hårt.

Sen kan jag ju rent allmänt tycka att Uppdrag Granskning nog borde ta och granska sig själva en sväng.....jag verkar ju inte heller där vara ensam om att tycka att de vinklar sina inslag lite väl hårt emellanåt.

Man har ett enormt ansvar när man gör program i TV som man vet kommer att få ett stort genomslag, i synnerhet när det handlar om barn och där känslostormar kan ta sig väldigt vidriga uttryck i allehanda sociala medier efteråt.

Media är världens mest kraftfulla väsen. Den har makten att göra den oskyldiga skyldig, och den skyldiga oskyldig, och det är makt. För media kontrollerar massornas sinnen. Malcolm X

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar