söndag 14 september 2014

Röstat?!

Demokrati, ordet i sig är väl en smula missbrukat och betyder uppenbarligen inte samma sak för all (ursäkta mig USA, men er form av demokrati får mig att må illa).

Att vi i Svedala får, och i min värld också bör, rösta vart fjärde år om vilken typ av politisk inriktning vi vill ha och där allas röst är lika mycket värda är något vi bör värna.

En femtedel av de röstberättigade väljer att inte utnyttja denna rättighet!

Om vi leker med tanken att dessa människor faktiskt skulle rösta.....och på samma parti, förslagsvis ett nytt parti, vi kan kalla det VISIR (VI Som Inte Röstar), så skulle det bli en maktfaktor som hette duga, typ minst tredje största parti i Riksdagen.

Tål att tänka på.

I synnerhet för de som väljer att inte rösta.

http://www.livet.se/ord/liknande/se_33819

2 kommentarer:

  1. Jag tillhörde "VISIR" förra valet och tänkte tillhöra dem även i år. Men så bestämde jag mig ändå för att rösta.

    Men det känns inte stort och bra som det borde. Det känns bara förlegat och som gamla upprapningar av samma sak från de olika (?) partierna. Ja, hur olika är de egentligen våra partier? Hur är det egentligen med den politiska makten? Är det folket det vill säga politikerna som styr eller är det pengarna/bankerna/näringslivet/företagen? Jag känner ingen lust, ingen övertygelse i att rösta för inget parti känns trovärdigt i dagens samhälle.

    Förlåt mig ni som tror på demokratin och ett bra samhälle, men jag känner tyvärr en stor misstro.

    SvaraRadera
  2. Trots allt tillhör ju Sverige ett av de bästa länderna i världen att bo i, oaktat politiker och näringslivsföreträdare som skor sig på den stora massans dagliga bidrag till allmänhetens fromma.
    Demokrati är vad som byggt detta land till vad det är idag och oavsett politisk företrädare (SD undantaget) vill de nog Svenska folkets bästa.
    Misstro är bra, för det betyder bara att man tror att det finns något bättre att sträva efter, personligen tror jag att makt korrumperar och att man därför borde dels dela den bättre och att man inte borde kunna ha makt för länge.
    Exakt hur det ska gå till i varje givet läge vet jag inte, men som utgångspunkt vore det önskvärt.

    SvaraRadera