onsdag 22 oktober 2008

Strutsar, hur moraliska är de egentligen?

Fick mig en käftsmäll idag, bildligt talat, hör bara:

Äntligen har jag då träffat på en sådan där människa som arbetar med att tillverka vapen/militär utrustning som används i krig. (Andra kanske säger fredsbevarande uppgifter)Hur som helst så har jag vid ett flertal tillfällen ställt mig själv och andra frågan: Hur kan de sova gott om natten när de indirekt medverkar till dödandet av andra, eller i alla fall medverkar till misär i andra länder än sitt eget? Hur kan de köpa mat till sina barn med pengar som kommer från en sådan arbetsinsats som dödar andras barn?


Visste var den tog den, och vad har jag att säga till mitt försvar? Att jag har större ansvar för mina barn än några jag aldrig kommer att få träffa eller ens se, utom möjligen på TV när amerikanarna missar sitt mål som vanligt?
Att de behöver mat på bordet, kläder på kroppen, datorer och mopeder?

Jag har gjort saker för att döva mitt samvete, somligt kan jag av naturliga skäl inte publicera annat handlar om fadderbarn, Individuelll Människohjälp och andra hjälporganisationer, men grundproblematiken finns ju kvar och samvetet är nog illa ansatt som det är.

-Pratar ni om vad det är ni tillverkar? Vad det ska användas till?

Nej, vi gör ju inte det, annat än att Svenska Freds är hatat som pesten för att de vill ta jobben från människor som jobbar hos oss, själviskt, egoistiskt och en djävla strutsmenalitet, ursäkta franskan.

Alla på BAE har fått gå en etikkurs, jag mitt nöt trodde ju i min enfald att det hade iaf något att göra med det moraliska i att sälja vapen som dödar, ack så fel jag hade.
Företaget är ju föremål för en av de största utredningarna i världen om mutor i allsköns affärer, bla JAS, så det var anledningen till kursen, muta inte men ska du prompt göra det, gör det snyggt och framförallt åk inte dit!

Så...........ett initiativ till lite moraliska frågeställningar på jobbet kan väl vara på sin plats, visst?

"Det är enklare att slåss för sina principer än att leva upp till dem" Alfred Adler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar