torsdag 27 november 2008

Svindyr lanthandel

Vi är fortfarande begåvade med en affär i byn, sedan Konsum beslutade sig för att lägga ner togs den över av en privat idkare och det har väl varit ömsom vin ömsom vatten om sanningen ska fram men jag handlar i den bara för att jag vill ha den kvar.
Visserligen får man hicka när man kollar på en tonfiskburk och stillsamt undrar om den innehåller rysk kaviar men just det kan man ju handla i stan då.
Ca 30% dyrare är det att handla där än i stan, vilket jag kan tycka att det är värt eftersom jag ju ändå ska in till stan vareviga dag och kan köpa sådant en lanthandel inte kan serva med.
Fast praktiskt som attan är det ju med apotek och system i byn.
Nåväl, affären håller på att byta ägare, ett par ifrån södra Sverige som med förlov sagt knappast riktigt vet vad de gett sig in på men det ger sig väl förhoppningsvis.
Svängde in där idag efter jobbet och handlade diverse nödvändigheter, langade över kortet när jag skulle betala (modernt värre här) men ryckte snabbt tillbaka det efter en blick på slutsumman........4473 riksdaler!!!!!
Efter ett visst palavrande visade det sig att ett ynka kommatecken hamnat tokigt och inte var alldeles lätt att flytta tillbaka för en väldigt oerfaren nybliven affärsidkare..........man lär av misstagen sägs det så lika bra att få dem gjorda tidigt.

Att öppna en affär är enkelt, att fortsätta hålla den öppen är en konst. Chinese proverbs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar