onsdag 17 december 2008

Inget ont som inte har något gott med sig.....??

Min arbetsplats är ju förhållandevis stor, allt är givetvis relativt men ändock, ca 1000 personer borgar för ett visst mått av skvaller och ryktesspridning, somligt givetvis fullständigt tagit ur luften men annat brukar kunna ha iaf ett uns av sanning i sig.
Nu senast ett rykte om ytterligare uppsägningar, 3-400 stycken lär det hamdla om...........en siffra som låter ytterst illavarslande, visst.
Jag är den första att hålla med om att det måste vara fruktansvärt att förlora jobbet, jag har ju aldrig gjort det så jag vet ju inte egentligen men jag kan ju föreställa mig.
Och idag då herrar och damer potentater i regeringen minsann fått för sig att det visst det går att överleva på 320:-/dag som är garantibeloppet i A-kassan, skulle det givetvis få förödande konsekvenser för de som drabbas.
Men.........vill man skulle man kunna tänka sig att det här skulle kunna vara en chans för Öviks kommun att verkligen ta tag i saker som miljö och energi och bygga en hållbar framtid för oss och våra kommande generationer.

Satsa på alternativa energikällor, sol och vind är ju en gratis resurs och lite hårdare regler vid byggande vad gäller energiförbrukning och ett visst mått av bidrag skulle kunna få kommunen att bli ett föredöme.
Finns ju lysande exempel att studera i tex Tyskland.
Det är ju knappast så att det råder brist på innovatörer här, snarare tvärtom, men jag tror de saknar stöd, kanske inte så mycket i pengar som i en uttalad policy från kommunens sida att faktiskt bli bäst inom detta område.

Alltså att bygga stridsvagnar genererar ju pengar till kommunen visst, men ur strikt miljösynpunkt är det ju rena vansinne om man ska vara ärlig........snacka om att bidra till växthuseffekten.......inte direkt så att de är bränslesnåla de här plåtmonstren!!

Inte kan jag alla teknikaliteter vad gäller EU-regler men med tanke på att de kan förbjuda vanliga glödlampor till förmån för lågenergi (totala vansinnet, frågar du mig) borde det ju finnas utrymme för någon slags bidrag för att bli en slags experimentkommun i norr där målet borde vara att vi inom en väldigt snar framtid är självförsörjande på energi och kanske tom kan exportera ett överskott.

En fundering bara.

Vi skapar vår egen miljö. Vi får precis vad vi förtjänar. Hur kan vi bli förnärmade av livet vi själva skapat? Vem kan vi lägga skulden på, vem ska vi ge erkännandet utom oss själva? Vem kan förändra det, när vi än vill utom vi själva? Richard David Bach



1 kommentar: