söndag 1 november 2009

Polismördarduett....nästan

Jag hade ett flertal dagar försökt komma mig iväg till soptippen med diverse alster man tenderar att samla på sig, gud vet hur.

I tron att de stängde kl 19 och jag inte lyckades få rumpan ur vagnen och placera densamma i min eminenta Duett före detta klockslag, fraktade jag alltså en billast full fram och tillbaka från jobbet, 6 mil om dagen!!

Nåväl, en morgon, han var sen förstås, hamnade bakom mjölkbilen på min grusväg.....tar spolarvätskan slut, när annars (?)....ser nog illa sen förut då solen står attans lågt och nu i princip ingenting.
Svänger ut på en större väg, asfalt minsann, brummar upp den gamla bilen i imponerande 80 km/h och möter så småningom en bilist som blinkar åt mig.....kisar för att se den lilla blå lampan som indikerar helljus.....ser nada....tittar upp och ser något grönt fara åt höger!!
Vad fan var de???

Äh, jag har bråttom och fortsätter lugnt ca tre kilometer till, hinner svänga in på en annan väg när jag hör sirener och kollar backspegeln (jo jag har faktiskt en sån), ser ett blått blinkande sken och svänger in till sidan för att släppa förbi dem.
Sitter och funderar varför de inte kör förbi när det knackar på rutan....vevar ner och där står en lätt upprörd poliskonstapel iförd en grön reflexväst ovanpå sin sedvanliga uniform.
Helvete, hinner jag tänka innan han langar fram en sån däringa
apparat man ska blåsa i för att bevisa sin (o)nykterhet och avkräver mig sen ett körkort.

Såg du mig inte frågar han.....Öhh...nää...
Jag stod mitt i vägen när du kom fortsätter han......Låter livsfarligt frågar du mig med den låga solen ...svarar jag och biter mig i tungan.

Gick det inte lite väl fort frågar han sen.....jag tittar på honom och hinner tänka att det nog snarast borde vara han som skulle blåsa....I den här svarar jag lite fånigt och ler lite dumt.
Konstapel nummer två gör underliga miner bakom honom och gör allt han kan för att inte gapskratta.

Är det din bil, fortsätter han....Bil o bil, mitt barnbarn kallar det för buss, men visst är det min.....konstapel nummer två har nu fått nog och börjar gå tillbaka till sin polisbil efter en rejäl koll av mitt avskräde i skuffen.

Till sist stoppar han in huvudet i bilen och sniffar samtidigt som han misstänksamt stirrar på askkoppen där jag precis fimpat min cigarett, skakar på huvudet och säger....Se till att få den där rutan ren nu va.

Efteråt blir man ju lite darrig i benen så där....tänk om jag faktiskt hade klippt honom....och hittat honom på takräcket när jag kom på jobbet .....eller nåt.

1 kommentar:

  1. somliga stannar inte när polisen står o vinkar...en del..jaja såna som jag stannar fast dom inte vinkar...

    //H

    SvaraRadera