söndag 13 september 2009

Elektrifierad frihet....

Någon som förstår sin elräkning?? Inte jag iaf...

Jag har haft ett fastprisavtal på min el hos EON i strax tre år......det går ut nu i november så jag tänkte kolla läget på marknaden.....för mycket kan man ju beskylla fastprisavtalen för....men billiga ...ICKE!!!

Så....influerad av Lasse Åbergs reklam för Godel, traskar jag in på deras hemsida för att försöka utröna huruvida det kan vara ett alternativ för mig som ju också vill försöka döva mitt dåliga samvete och bidra med någonting och vara så miljömedveten det bara är möjligt.

Lät ju alldeles fantastiskt det där att de ger bidrag till bla Läkare utan gränser och andra än så länge hyfsat oantastbara organisationer.

Nu är jag ju inte alldeles dum i huvudet så jag kollade ju naturligtvis på Elprisguiden
hur landet låg för dem prismässigt.

Jisses...säger bara jag.....man ska fan vara professor i gud vet vad för att kunna läsa ut vad som är bäst för en.....egentligen.

Elcertifikatsavgift, förbrukningsenergiavgift, balanskraftsavgift, effektreservavgift, kvarkraftsavgift är avgifter Svenska Kraftnät tar ut och som lök på laxen tillkommer avgifter för Nordpool och elmäklare.

Sen ska ju staten ha sitt så då tar de ut skatt och moms på alltsammans inklusive skatten!

Inte är då jag förvånad att elen är dyr......det är en oherrans massa människor som ska föda sig på att bara sälja den sen den väl är producerad......vilket i grunden är ganska billigt...relativt sett.

Tolkar jag sen det jag under ett försvarligt antal timmar plöjt igenom på allehanda sidor finns det i hela systemet med att sälja el ett inbyggt system som per automatik missgynnar all form av elbesparande åtgärder.

Ju mer el tex Godel säljer desto billigare får de köpa in den......och tvärtom......får för mig att detta mest gynnar de stora elefanterna......hur rimmar det med valfriheten??

Vidare kan man ju numera köpa el bara från tex vindkraft........bullshit säger jag......el går kortaste vägen till sin förbrukare...punkt.
Att sen en eller annan krona går till just vindkraft är ju en annan sak.

Avregleringen av elmarknaden har lett till en enda sak........högre priser för konsumenten och en attans massa fler miljonärer som skor sig på din och min flathet att protestera.

Märkligt hur vi människor finner oss i saker och ting.


1 kommentar:

  1. Heja! Mycket bra skrivet! Kan du inte skicka in den som insändare eller nåt?
    EML
    Konstigt att det inte kan löna sig att använda lite el....

    SvaraRadera