fredag 18 september 2009

Politik.......??

Tänkte först kommentera ännu en (tre) skol-nedläggelse(r) i vår kommun och påpeka ett faktum som jag tror människor ibland glömmer bort, nämligen att det är inte bara möjligt utan ibland nödvändigt att med sin röst i valet påverka makten.

Med det menar jag att man kan faktiskt rösta på olika partier i kommun och riksdagsvalet.....för till syvende och sist är oftast kommunpolitiker (som inte suttit för länge) väldigt måna om sin egen kommun och bryr sig egentligen väldigt lite om vad de i Stockholm har för sig.

Detta tror jag gäller glesbygdskommuner i synnerhet där beslut ju påverkar dem själva och deras närmaste, familjer, vänner och grannar på ett högst påtagligt sätt och de ju får stå till svars på ett helt annat sätt än i rikspolitiken.

Min kommun styrs ju av Socialdemokraterna sedan urminnes tider och nog är det väl ändå så att om man har suttit vid makten tillräckligt (för) länge så tappar man lite av förankringen i verkliga livet.

För hur man än vänder och vrider på saken så är politiken en alldeles egen värld och det är nog väldigt lätt att både bli fartblind och tro att man vet bäst i alla lägen.

Så när jag då läser dagens (2009-09-18) ledare i ortsbladet, som ju är sk oberoende liberal, poppade just tanken om att rösta olika i kommun och riksdagsvalet upp.

Inte för att jag kan beskyllas för att vara lagd åt det borgerliga hållet men det känns som om sossarna behöver lära sig förstå att makten utgår från folket och att de nog behöver vila lite för att inse och begrunda vad som är viktigt för människor i den här kommunen.

Och hur vällovligt det än må vara med etanolsatsningar så får då jag för mig att föräldrarna till de fem skolbarn i Solberg som nu kanske tvingas sätta sina telingar på bussen för att fara 9 mil om dagen till sin nya skola kanske inte är riktigt lika imponerade av vart deras skattepengar tar vägen.

Tänkte länka till skolan i Solberg via kommunens hemsida.....visade sig att den är under ”uppdatering”......i den takt de lägger ner skolor här är det väl risk att det förblir ett permanent tillstånd!?

Och apropå politik och politiker kan man ju undra hur det står till i huvudet på Jarl Strömbäck......maken till vindflöjel får man ju leta efter.....nu när han står på tröskeln till att smaka på borgarnas magra smörgåsbord till pensionärerna gör han en kovändning och hoppar av folkpartiet för att gå med i SPI, som orsak anger han följande i sitt pressmeddelande.

SPI:s sk invandrarpolitik som man kan läsa om på deras officiella hemsida är fan i mig inte ett dugg bättre än SD:s frågar du mig......och hur det rimmar med Jarl Strömbäcks egna ord ”....är det hög tid att lämna plats för nya tankar i politiken, tankar byggda på solidaritet mellan grupper av människor, mellan samhälle och näringsliv.” kan man ju undra.

Fast som någon klok människa en gång sa.....politik är som meteorologi....konsten att se vartåt det blåser.....och just nu råder det ju kalla bistra vindar, inte bara i Sverige, för invandrare och flyktingar.

För att nu inte tala om alla som befinner sig i det sk utanförskapet....som i sig är det mest vedervärdiga ord jag vet.

Läs gärna på hyperlänken och då i synnerhet kommentaren från Hanna.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar