måndag 24 augusti 2009

Barnsligt............

Femåringar livar upp tillvaron onekligen, jag har ju haft några stycken under årens lopp men ändå glömmer man så lätt vilken energi de har de små liven.

Att vakna halv sex en söndag morgon av en sprudlande liten trollunge som tycker att livet är stenkul och att det minsann är dags att kliva upp och äta frukost NU trots att farfar kanske inte riktigt är av samma åsikt.....är trots allt ganska ok.

Om sen frukosten sen består av gårdagens ouppätna ostbågar, avslickat smör från en i övrigt äcklig macka samt två skålar fil och flingor inmundigade framför TV:n i vardagsrummet blir ju livet inte sämre.

Det lilla livet undrar sen var kycklingarna har tagit vägen.......några veckor sen hon såg dem och de tenderar ju att förändras så att de där flaxande varelserna som springer lös på tomten och kacklar vilt när man jagar dem med cykeln en gång varit pyttesmå dunbollar kan ju vara svårt att förstå.

Likaså att ägg man äter kan bli kycklingar......om det finns en tupp alltså.....vilket inte är en bristvara i mitt bestånd......fem stycken närmare bestämt.
Vilket hörs när man släpper ut dem......ett evinnerligt galande.....eller i vart fall försök till detsamma, för alldeles klockrent är det inte.

Detta får mig att undra hur jag ska lösa problematiken med att hålla grannsämjan på en hyfsad nivå......för om jag ......Gud förbjude...... skulle få för mig att fara på jobbet innan de vaknar och släpper ut dem så lär de vakna....var så säkra.

Funderar i banorna av någon Kalle Anka-kopplad gammaldags väckarklocka med ett snöre lindat kring vredet för ringningen som kan dra upp luckan .........något senare än typ idag när jag av någon outgrundlig anledning vaknade halv fem.

Vän av ordningen kan ju fråga sig varför i fridens liljor jag skulle få för mig att fara så tidigt på jobbet och svaret är busenkelt.....vi har flex på jobbet.

Och har man då som jag ett minussaldo värre än Zimbabwes inflation kunde det ju kanske vara på sin plats med någon stunds inarbetande av detta...........tycker hon på lönekontoret!!

Denna förvandling hos barn - från svischande trollsländor, så att säga, till senfärdiga ytlarver som långsamt flyter medströms - observeras med stolhet hos samhället och missräkning hos Gud....
William Saroyan (1908-1981)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar