lördag 29 augusti 2009

Dina pengar rätt ner i girigbukarnas fickor.......

Någon som såg Uppdrag Granskning i torsdags? (se det igen här)

Stafettläkeriet som kostar oss skattebetalare en oherrans massa miljoner men göder läkare och en skvader bemanningsföretag medan Landsting och kommuner tvingas sparka undersköterskor i parti och minut.

För att inte tala om att det äventyrar patientsäkerheten......för vem vill bli behandlad av en läkare man garanterat aldrig mer kommer att få se och som i värsta fall inte sovit på fyra dygn!!!!???

Läkaren de intervjuade satt och skröt om att hon siktade på att tjäna "miljonen" per år och att hon minsann jobbade garanterat olagligt många timmar mest jämt.......i mina ögon såg hon dessutom påtänd ut......vilket man väl iofs kan tänkas göra om man inte sovit på fyra dygn.

I min kommun hade vi för ett tag sen ett exempel på att en läkare var tjänstledig från en vårdcentral och jobbade som stafettläkare på en annan........hur tänker man som arbetsgivare då???

Inom det privata näringslivet skulle något liknande aldrig någonsin accepteras.......ta tjänstledigt och alltså behålla sitt jobb samtidigt som man jobbar åt en konkurrent??? Jo tjena!!

Däri ligger alltså det första fundamentala felet........nummer två är ju missuppfattningen att det råder läkarbrist i Sverige.......bullshit säger jag.......men om alternativet till att ha en fast tjänst på vårdcentralen i Bjästa med en lön på 35-40 000:- är att vara stafettläkare och tjäna det tredubbla så inte är då jag förvånad att det ser ut som det gör.

För AB Sverige, där du och jag är aktieägare är lösningen egentligen enkel........förbjud stafettläkeriet.......kan det äventyra patientsäkerheten är det i sig tillräcklig orsak.

Alltså jag missunnar ingen läkare att tjäna pengar så ge dem riktigt bra betalt.....men skrota jouren, inför arbetstidsbok och se till att de efterlever de lagar om arbetstid som faktiskt finns och som vi vanliga dödliga faktiskt får finna oss i .........för jag vill inte bli hemskickad av en övertrött läkare som påstår att min onda arm är en sträckning när jag kanske i själva verket har fått en hjärtinfarkt.

Man kanske också skulle passa på att drogtesta läkare .........för hur man kan klara av att orka jobba 100 timmar i veckan eller mer och ta beslut som om de blir fel kan ta livet av folk......övergår ju mitt förstånd.

Läkaren kräver betalning, vare sig han tagit död på sjukdomen eller patienten. Polskt ordspråk

1 kommentar: