tisdag 25 augusti 2009

Chefskap, dårskap och andra egenskaper...

Ingen regel utan undantag........min käpphäst på jobbet har de sista åren varit denna fullständiga inflation i konsulter, som i min mening inte är annat än överbetalda pratkvarnar som med ett eget lexikon av fina ord lyckas dupera vår ledning om deras förträfflighet och oumbärlighet.

Enligt våra (Metall) fackliga företrädare kostar de företaget i snitt 200 000:-/mån........säkerligen väl använda pengar om de tillförde oss ett mervärde som inte går att uppbringa på annat sätt....men.....

Om en person slutar sin anställning pga arbetsbrist (Las och sånt) och kommer tillbaka måndagen efter i sin nya skepnad av konsult på exakt samma arbetsplats får då jag för mig att något i grunden är väldigt fel.

Tidigare har jag väl också uttryckt ett visst missnöje med alla dessa chefer företaget blivit begåvad med, den ena dåren värre än den andra........alltså försök någon gång att fatta att akademisk utbildning inte är detsamma som att ha ledaregenskaper.......please!!!

Dock finns det ju emellanåt som sagt undantag och vi har .......så vitt den här gunstige herrn fattat det hela......fått oss en konsult som logistikchef som verkar smart, pratbar och lyssnar!!

Dessutom har han utsett vår närmaste chef..........och utan att veta vad hon går för, får jag för mig att det kan bli bra..........hoppet är ju det sista som lämnar oss människor.

Den gängse idén om hur en bas/chef/ledare ska vara (hos oss bäst tillägga) är ju ofta att denne ska kunna allt och lite till om just det område han/hon chefar över.

Jag får ju för mig att just den saken är en bisak i sammanhanget........personalen är en chefs bästa tillgång och att få dem att jobba effektivt och samtidigt tycka att det är roligt måste ju vara en utmaning och samtidigt fan så mycket roligare än att skälla som en bannhund och ändå inte få ut något.

Människor växer av att ges ansvar och beröm..........hur svårt ska det vara att fatta??!!

Omorganisation är människans sätt att skapa en illusion av framåtskridande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar