måndag 15 februari 2010

Att uppfatta tid......


Aldrig förr har en helg gått så infernaliskt sakta....trodde aldrig jag skulle ta de orden i min mun för oavsett vad jag väntat på, glatt eller tråkigt, så nog har tiden segat sig fram hyggligt fort ändå.
Men denna helg!!!
Tandeländet bestämde sig för att göra sig påmind å det grövsta i alla upptänkliga bemärkelser, visst såg jag en svullnad på fredagkväll...men chocken när jag glodde storögt i spegeln på lördagmorgonen.....
Inte ens i min vildaste fantasi inbillade jag mig att en kind kunde svälla så, alltså Lina i Emil, släng dig i väggen.
Konstigt nog gjorde det inte så ont, tänkte i mitt stilla sinne att den dött under mina vandringar på köksgolvet på fredagskvällen ivrigt knaprande Alvedon nedsköljt med brustabletter av värkmodell.
Ack vad jag bedrog mig.
Framåt eftermiddagen började den mola och vid femsnåret gav jag upp och ringde 112 jourhavande tandläkare, varav det finns två i länet och denna helg behagade den ena inte svara och den andra meddelade frankt att han minsann ville ha strax under 4000:- för att ens komma till sin mottagning......i Sundsvall, 18 mil från min boning.
Innan jag skulle ha fått ur den lilla bissingen skulle det ha kostat mig närmare 7 papp och för den summan får man en attans massa Alvedon får jag för mig.....om man nu ens har de pengarna!!

Inte för att jag gör mig några som helst illusioner att det ska vara särskilt billigt att få ut den idag, men jag har iaf ett riktmärke.
Märkligt nog har svullnaden gått ner så pass att jag i vart fall inte skrämmer slag på min omgivning längre....nu ska jag bara hitta en morgonpigg tandläkare också.

Er min tandlæge ikke omfattet af Geneve konventionen? Gerhard Kocher

1 kommentar:

  1. Hur har det gått?
    Var ute för en liknande sak förra våren, en smäll på 2500:- eftersom jag lyckades pricka in veckodagar. Men först 1300:- till jouren som gjorde ett provisoriskt jobb och sen min vanliga tandläkare som drog ut eländet, 1200:- tack!
    Vet inte vad som gör värst ont, plånboken eller munnen....

    SvaraRadera