tisdag 16 februari 2010

Jag har skådat in i framtiden.........

....och vidare värst imponerad blev jag inte. (jo, av en sak)
Alltså....akut tandläkarbesök kl 10.15, måndag morgon hos min ordinarie tandläkare som jag gjort slut med för tre år sedan talade kvinnan i kassan vänligt om för mig.....hon sa också att hon (min tandläkaren alltså) inte längre fanns ombord på deras skepp (Puuh!!) så jag skulle få träffa någon Pär.

Kommer så in i väntrummet där tiden stått stilla de senaste decennierna, samma soffa och gardiner och med en lite gammaldags doft av sjukhus.....hänger av mig och placerar min bak på soffan där det redan sitter tre människor....i 80-års åldern.
Aha, tänker jag, det är därför soffan är högre än jag minns den och smygkikar lite under den.....intressant....den är uppallad på lite två tum/fyra....såg allt annat än proffsigt ut men funkade ju.

Relativt snart kommer det så en dam i övre 60-års åldern och ropar upp mig......hahah, snart är mitt elände över.....in i ett rum där det sitter en ........ja tandläkare tvivelsutan, men.......inte en dag under 72 år!!!

Han presenterar sig som Pär och jag tar hans hand och säger mitt namn.
Vaaa??? säger karln och ser helt oförstående ut.
Jag upprepar mitt namn lite högre och tydligare inseende att stackarn nog hör lite dåligt trots den ganska stora apparaten han hade i örat.

Är du svullen säger han och klappar mig allt annat än ömt på den onda kinden.
Jag nickar tårögt och börjar säga något om att det varit betydligt värre i helgen men tystnar när sköterskan trycker ner mig i stolen.

Liggande med benen i vädret gapandes så stort min onda, svullna käft tillät och krampaktigt kramande stolen hör jag en besynnerlig konversation där den ena pratar så högt att mina trumhinnor bågnar medan den andra upprepar det.....fast fel, samtidigt som han rotar runt bland mina tänder med något alldeles för vasst.
Ser inte bra ut det här grabben säger han så till slut efter att ha knackat med något som kändes som en slägga på min onda tand......vi tar en bild och sen ska du få penicillin och en ny tid då vi ska rotfylla två tänder....????

Efter en evighet så stod jag så i kassan igen med ett recept och en räkning jag inte vågade titta på....efter ett tag hör jag ett palavrande mellan en man och en hustru, karln, en allt annat än vigör pensionär med rullator ville avbeställa sin färdtjänst och åka i min Duett hem istället.
Hustrun spände ögonen i sin karl som tystnade och sjönk ihop lite modstulet.
Dock hann han berätta att han minsann hade köpt en sprillans ny Volvo Duett 1959, riktigt vad han mer sa hörde jag faktiskt inte för jag blev chockad av att damen i kassan sa att hon ville ha.....håll i er nu....320:- i akutavgift...det var allt.

Jag tror visst det att äldre människor är kapabla att utföra allsköns arbete långt efter den av staten stipulerade pensionsåldern infallit....men......var kära politiker har ni tänkt att dra gränsen? En stilla fundering bara.

5 kommentarer:

  1. Härligt, tack för det! Skönt att du är fixad, nu är det bara resten kvar. Ang pension kanske det vore en idé att låta folk styra lite själva? Jag kan tänka mig att gå nu....haha!

    SvaraRadera
  2. Samma här....har iaf jobbat fler år än någon ungdom kommer upp redan.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig historia du berättat om din plåga! Hoppas det ska bli bra med dina tänder. Tur att du förvarnat om din förmåga att överdriva...;-)Eller? /E-ML

    SvaraRadera
  4. Understundom händer det att jag kan tänja en smula på sanningen, dock är detta alldeles sant.

    SvaraRadera
  5. Men käre vän mår du bra nu?? morsan ska plöja in 110 000 till tandläkaren i år ...inte klokt ...jag borstar frenetiskt o är glad jag inte röker haha

    SvaraRadera