söndag 10 augusti 2008

Glass och fördomar

Fördomar kan vara kul att skoja om och den här storyn triggades igång i min hjärna av den så upphaussade basketmatchen mellan Kina och USA nu under OS.
En kille här i stan är homofoben och rasisten personifierad, en gång berättade han att han drömt en mardröm om att två stycken två meters färgade killar hade ringt på hans dörr en natt, trängt sig in och våldtagit honom gång på gång!!
Hans problem kan man tycka.

En hoper år senare var jag i Luleå och på väg ut ur ett konditori springer jag in i ett gäng just färgade basketspelare……….djävlar vad långa de är……urtrevliga killar som bad om ursäkt och sen var det inte mer med det.

Ett tag senare fyller homofoben år, något jämt har jag för mig och i min hjärna börjar nu en plan ta form……….skulle man inte kunna slå en signal till ett basketlag, förklara situationen och ge karlen vad han förtjänar??
Av olika anledningar rann det hela ut i sanden kanske mest för att situationen hade kunnat urarta och det vill man ju inte ha på sitt samvete.

Å andra sidan fyller han väl år fler gånger………

Köpte mig en glass i dag och av någon outgrundlig anledning fick jag omslagspappret med mig hem, kastade ett getöga på innehållsförteckningen…….hmm….var fan är glasögonen….så ja genast bättre…….åh..innehåller faktiskt naturliga produkter, inte alla glassar som gör det numera minsann.
Kom då att tänka på en kille som gjort samma sak en gång förut och inte lyckades hitta en säger en enda naturlig råvara i sin glass, blev fascinerad och studerade ämnet och skrev en bok om det.
Mats-Eric Nilsson heter han och hans bok ”Den hemlige kocken” är en skrämmande läsning om vad det vi stoppar i oss dagligen faktiskt innehåller.
Läs den och fundera sen på om det är så här vi vill ha det.


De största och starkaste makter jag vet är skräck, kärlek och ensamhet. Anna-Greta Wide

1 kommentar: