lördag 26 juli 2008

Bortbyting

Det är varmt, varmt så in i Norden skulle man kunna säga för värmen här uppe i norra delen av Europa blir annorlunda på något vis än annorstädes………inte för att jag på något sätt kan berömma mig om att ha varit på särskilt många platser på jorden så egna jämförelser är kanske inte relevanta så.

Hur som haver så är det varmt som attan och solen bränner, i synnerhet på min lilla tös (barnbarnet) som har kopparfärgade fantastiska lockar och lite känslig hy då.
Röd blir hon stackar’n trots litervis med (blå??) solskyddsfaktor 20, så trots detta fantastiska väder huserar vi rätt mycket inomhus och ritar, tittar på film eller bara tokar oss.

Annars är jag som katter, värmeälskare, och fullständigt övertygad om att jag är en bortbyting från BB tiden, säkert som amen i kyrkan befann sig just kring tiden för min födelse en australiensiska på besök i gamla Svedala, födde sig ett gossebarn (förslagsvis jag då) som naturligtvis blev förväxlat med någon stackars nordbo som givetvis just nu svettas som en gris i Perth eller kanske Brisbane.
Medan jag då befinner mig i Norrland där somrarna är så korta att sparken används som trädgårdsmöbel och folk på fullaste allvar grenslar en snömoped i 25 gradig kyla och susar fram i svindlande, ännu mer kylande hastigheter och påstår att de njuter av det.
Sälsläkte muttrar jag och sitter inne och matar min vedspis i vild förtvivlan med fötterna djupt inne i dess ugn och förbannar vintern, kylan och kung Bore på samma gång.

Emigrationen är nära förestående och Australien eller Nya Zeeland ligger väldigt bra till för att få sig ytterligare en nordbo som innevånare.
Krasst är det i min värld enkelt, är det kallare ute än i frysboxen bor man på fel ställe!

I en fyraårings värld är livet busenkelt, möjligen undantaget de vuxnas korkade idéer om att glass, godis och chips inte är mat, insjöar är lika bra badställen som Paradisbadet (Öviksortens attraktion) och att fiskar, hur små de än må vara faktiskt inte bits.
Men blir man nu skjutsad till en insjö är det väl lika bra att man blöter sig (allt utom håret förstås) inte låtsas om fiskarna, för bada är ju hur som helst ganska kul.

Att sen farfar är så infernaliskt korkad att han inte begriper när han håller på att bli uppraggad av någon turistande mamma med tre småflickor är ju strängt taget hans bekymmer och lika bra är det, för det var ingen snäll tant, man fick inte springa på bryggan och hela tiden frågade hon mig vad jag hette……….det sa jag inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar