fredag 18 juli 2008

Förförd av ord.......


Lovade jag ju nästan att nästa inlägg skulle heta och då får det ju bli så då.
Världen är knôkfull av ensamma, längtande, trånande människor och en försvarlig mängd av dessa befinner sig på allsköns kontaktsajter varav det nu måste finnas hur många som helst verkar det som.
Även så jag fast numera bara på en kallad NK, hugade kan ju Googla om de vill veta vad det är för en.
Skattefinansierade hyrköpsavtals datorer har ju onekligen satt Sverige på IT kartan, snart sagt all har en burk eller två och de ungar som ingen har är det ju nästan synd om, påstås det, vet de inte var mjölken kommer ifrån så nog fan kan de Googla det alltid.
I begynnelsen var………..datorn en styggelse i min värld, fattade aldrig vad jag skulle ha den till och Internet var det ju inte ens tal om, så småningom kom ju även jag till insikt, insåg potentialen och värdet i möten mellan människor världen runt.
Nästan det första jag gjorde var att gå med i något som hette Friendfinder, syftet var ju att skriva med någon från andra sidan jordklotet i akt och mening att förkovra min engelska och även om jag ingalunda var så dålig på det så måste man ju praktisera den för att bibehålla färdigheterna.
Man förleds lätt tro att folk med engelska som modersmål också kan stava eller kan sin grammatik, varför skulle de vara bättre än mig och min rotvälska till svenska?
Men så naivt tänkte jag i början innan det klack till.
Efter nu snart tio år på nätet har jag brevväxlat med folk från snart sagt hela jordklotet tom USA som annars är mitt favorithatobjekt även om jag starkt ogillar just ordet hatar, men som med alla andra fördomar så kan man undanröja dem med kunskap, det finns en herrans massa vettiga människor där borta, tro mig.
De har ju ett skolsystem som är fullständigt kass för allmänbildningen förstås men det rår ju inte folk för och myndigheterna verkar mest tycka att det folk inte vet mår de inte dåligt av, kanske lättare att indoktrinera då förstås och komma undan med mord på platser de allra flesta amerikaner inte ens vet existerar, vad vet jag.
Nåja nu var det ju inte USA:s bristande skolsystem det här skulle handla om utan kontaktsajter.
Alla som håller på och skriver med folk vet att man kan få en speciell kontakt med vissa, riktigt vad som händer kan man ju undra, många tar det för kärlek eller förälskelse och somliga hittar ju onekligen någon på detta sätt.
Risken är att när man blivit ”bra” på att skriva sätter det här i system och dejtar folk till höger och vänster bara för att man kan, antagligen som ett slags bekräftelse på att man duger eller i vart fall är bra på något, för vem vill inte vara det?
Till slut tappar man koncepterna fullständigt och vet egentligen inte vad man håller på med, man är beroende på ett farligt sätt och det enda som betyder något är detta skrivande, möten är inte så viktiga längre, grejen är at skriva så att den man skriver med vill att man möts.
Ni inser vart det här barkar va?
Been there done that.
Det blir ett slags datormissbruk, man kan som inte vara utan, ständigt uppkopplad om uti fall att man får ett mail eller mess från någon.
Lite som med TV:n, stänger man inte av skiten är det lätt att fastna.
Det som kan vara lite jobbigt är om man hittar en av samma skrot och korn i andra änden och som man då faktiskt vill träffa, tills man inser att ……shit…….jag är förförd av hennes ord, hjälp hur gör man ……….jag undrar jag om du känner igen dig om du läser detta.
Nåja, absolution är måhända ett starkt ord men insikt är väl snarare mer rätt då.

Numer skriver jag med ett ytterst litet fåtal människor, två i Sverige och tre i Oceanien plus att jag ju onekligen orerar här, antagligen mest för mig själv men so what, hjälp till självhjälp och ett visst mått av uthängdhet (finns inte i akademins ordlista förstås men medge att det var rätt bra) kan nog vara bra för själ och hjärta.
Antagligen hajar jag väl inte till för hur mycket jag egentligen hänger ut mig förrän någon kommenterar något………tarvas ju att någon läser det då.

En film att se The Pianist

En bok att läsa Vindens skugga av Zafon

Om morgondagen är mulen betyder inte det att den är sur på dig
Den vill bara skydda dig från solens hetta så du inte bränner dig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar