söndag 27 juli 2008

Handla på nätet

Det hände en sak igår som är egentligen skrämmande och bör mana till eftertanke om man inte har 100 koll på vad ens barn sysslar med eller var man har sina kort.
Min 15-åring är lite av en datanörd, inte så att han grottar ner sig i spel och är och förblir asocial (vi föräldrar inbillar oss ju gärna så vilket är fullständigt fel), tvärtom han är enormt social och mer barnkär än vad jag någonsin inbillat mig.
Dessutom är han duktig på att bygga datorer och gör så åt sina kompisar, tvärtemot en bil så kan man komma fantastiskt billigt undan om man köper en dator i delar och plockar ihop den själv och det är ju en inte alls så oviktig sak för tonåringar.
Min dator är ju något slags arvegods från något av barnen och börjar på att ha gjort sitt och fast man påstår sig bara surfa på nätet och inget märkvärdigt behöver så visar sig omoderniteterna så fort man skaffar sig kringutrustning sååå….
Sonen fick i uppdrag när han var här nu i helgen at bygga ihop en till sin far, busenkelt uppdrag för honom så han totade ihop en beställning på något känt ställe på nätet gick till kassan och fyllde i sina uppgifter och jag langade fram ett kort (modernt värre här) fyllde i alla siffror som man gör och tjolahopp var det hela betalt och ska komma till veckan.

Frid och fröjd…….ingen som reagerar?

Alltså han är 15 år gammal, har fyllt i sina personuppgifter korrekt och betalar med ett kort det står mitt namn på!!!!!!!!!

Två fel av två möjliga.
Handla under 18? Icke tillåtet!
Kortkontroll? Nada!!

På måndag ska jag ringa företaget och fråga om det är vad de kallar för säkerhet.
Vilken idiot som helst kan alltså stjäla ett kort och beställa vad som helst i vilket namn som helst till ett utlämningsställe tex en konsumbutik i obygden där leg räknas som en förolämpning att be om.

Håll i korten, spärra dem fort som fan om ni blir av med dem och som en brasklapp lite bara så där på slutet, kolla telefonräkningen ofta.
En vän till mig fick en räkning på nästan femtusen där hennes 8 åring i oförstånd hade spelat på Blip och handlat låtsaspengar via mammas mobil och den vanliga.

To be coninued…….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar