torsdag 17 juli 2008

Rökare är trevligare....

Utgångspunkten är ju som rubriken antyder, rökare är generellt trevligare än icke rökare.
Ett påstående jag tycker mig kunna vederlägga, missförstå mig rätt nu va, ickerökare är ingalunda otrevliga inte så jag menar men de som är fast ordentligt i denna last har måhända en slags gemenskap i den, kanske i synnerhet idag när vi är jagade med blåslampa överallt och utkörda i kylan och snart ihjälskattade, undra på att det säljs smuggelcigaretter!
Jag far ju ibland på kurs eller någon konferens och slås då av att om vi är 4 av 20 som röker så nog sjutton flockas de som inte bolmar runt oss rökare...........även innan de vet att vi är rökare!!
Förklara det den som kan.
Om jag har förstått saken rätt så får ju vi rökare en slags belöning i hjärnan när vi suger i oss vårt gift, kan det ha med saken att göra?
Blir vi omedvetet socialare och trevligare så länge vi får vår belöning bäst tillägga, för gudarna ska veta att vi kan klättra på väggarna om vi inte får röka eller ännu värre glömt köpa och affären är stängd (kom nu ihåg att jag bor på landet, har alltså inte seveneleven runt knuten).
Jag har också som den värsta nidbilden av oss rökare tänt min cigg på spisplattan när alla tändare helt plötsligt och mycket mysko försvunnit/tagit slut och tändstickorna man var fullständigt övertygad om låg på sin vanliga plats på vedpannan fått ben och sprungit till skogs.
Bränt hår luktar uppriktigt sagt djävligt illa!!
En annan sak också som det pratas attans tyst om, rökare som rökt väldigt länge och helt plötsligt slutar riskerar att få astma.
Handlar inte om bara någon promilles risk heller utan betydande risk, någon tycker säkert rent instinktivt att jag pratar i egen sak, är jävig och bara har dålig karaktär som inte egentligen vill sluta.
Jopp, så är det naturligtvis.
Jag har med egna ögon sett min farbror gå från fullt frisk om än blossande som en veritabel skorsten till ett vrak sittandes i rullstol med en syrgasmask och tillhörande tub mindre än sex månader efter att han slutade röka.
Han hade rökt i över sextio år.
Jaha och vad bevisar det?
Precis, ingenting förstås.
Men.......läkaren påstod att detta var ganska så vanligt, naturligtvis inget han springer och pratar om öppet men det lär ska finnas en amerikansk undersökning som bekräftar teorin.
Han är heller inte den enda jag sett, dock verkar det som om ju äldre man är desto större är risken att få astma när man slutar oavsett nästan hur länge man rökt.
Så ungdomar, vad ni än gör ...........börja aldrig röka.

Le åt morgondagen ska du se att den ler tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar