tisdag 29 juli 2008

Sabotage och BNP

Sabotage mot fartkameror för miljoner stod det som rubrik i ortsbladet för några dagar sen och det fick mig att fundera en smula.
Jag bor tydligen i något Vägverket kallar ”region mitt” innehållande Västernorrland, Jämtland, Dalarna (??) och Gästrikland och enligt artikeln är uppenbarligen dalmasar och gästrikar ena riktiga sabotörer som sågar ner och sprejar ner dessa så förhatliga tingestar i parti och minut.
I övriga ”region mitt” är vi minsann beskedligare och rädd om grejerna, skulle ju också kunna tydas som att fartöverträdelser är i princip omöjliga med tanke på vägstandarden här och att ingen bryr sig om att det kommit upp stolpar utan lysen efter vägarna.

Min omedelbara reflektion har egentligen lite med sabotage att göra utan snarare……….är vi blåsta, alltså grundlurade??
Jag har, oaktat ett visst mått av demens light, aldrig ens hört talas om att någon överhuvudtaget fått böter för fortkörning via dessa kameror.
Hur kan det ha sig?
Alltså mitt sociala kontaktnät är måhända inte störst i världshistorien men inte en säger en enda människa jag känner eller är bekant med har påstått sig fått en bot efter att ha passerat en dylika mackapär i en av staten förutbestämd för hög hastighet.

Fungerar de överhuvudtaget?
Jag kan erkänna att jag med berått mod susat fram i hastigheter som garanterat skulle ha renderat i omedelbart körkortsindragning, och passerat en hel dröse kameror utan det minsta tillstymmelse till reaktion varken då eller senare.
Skellefteå är en kommun där det minsann satsat på dessa urfula tingestar (hallå Vägverket, hört talas om design??) och fullständigt gödslat med dem runt om i kommunen och jag har pendlat förbi dem under en period för inte alls så länge sedan, passerat dem i allsköns (för höga) hastigheter och…………nada, zipp, nothing.
En fundering bara.

Annat som också fick mig att fundera var en annan artikel, i DN denna gång under rubriken: ”4 svenska stilikoner om sin sommarlook”.
Sällan för att inte säga aldrig bryr jag mig i sådant men blicken föll på en fråga en av dem fick om hur stort klädkonto han hade och svaret var ”ett mindre lands BNP, tyvärr”.
Alltså nu vet ju inte jag vilket land han åsyftade men på något sätt får jag för mig att det i vart fall handlade om ansenliga summor och i stort är det väl hans sak men………

I en värld där miljoner och åter miljoner barn, inte sällan föräldralösa, vaknar upp till en morgondag undrande om de kanske lyckas få sig lite mat idag också så de överlever till i morgon…………tänker en sådan här typ på att hans nyinköpta italienska handsydda skor kunde föda dem i månader?
Jag bara undrar.

Rolig sak att göra i en hiss full med folk:

Grimasera illa samtidigt som du klatschar dig i pannan och morrar lågt ”Håll käften, för fan, Håll käften allihop!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar