måndag 21 juli 2008

Positivism

Positivism var det ja, så nu ska jag återupprätta Glocalnets rykte lite, inte som ett företag med osedvanligt god service, långt därifrån, utan för att de har haft den goda smaken att anställa en synnerligen trevlig människa på kundsupporten varifrån jag fick ett svar på mina frågor via mejl igår.
Med fördomsspjället på högsta nivå påstår jag att hon, för en sådan var det, med det fantastiskt vackra utländsktklingande namnet nog insupit sin servicemind annorstädes än i Svedala.
I sak fick jag nu inget adsl fortare än de stipulerade 30 arbetsdagarna men jag fick svar på frågan varför jag skulle betala för en månads adsl som jag inte hade, vilket jag alltså inte skulle.
Avdrag sker när de vet exakt hur många dagar jag varit utan!
Hmm….räntan på alla de som flyttar och betalar i förväg………bla, bla…!!
Nåja positivism.
Vad lite det egentligen behövs för att vi människor ska bli nöjda och glada, ett vänligt bemötande, några trevliga rader, ett leende………visst är det enkelt ?

Annat trevligt är auktioner, gärna i en by långt bortom ära och redlighet, man följer en snitslad bana av små handskrivna skyltar som sitter på de mest besynnerliga ställen och så helt plötsligt befinner man sig på en nyslagen lägda (åker för er sörlänningar) där man förväntas parkera sin moderna bil med en markfrigång på max tre centimeter.
Inte sällan tar gräset eld på grund av någon katalysator som ju tenderar att bli varmare än min vedspis, kör man som jag en -70:as Volvo 142 är inte detta ett problem dock.
En vanlig hederlig bondauktion tar tid så man bör avsätta en hel dag, alltså medtages matsäck, något att sitta på och en tjock plånbok, kort tar de ej……..så lämna bröllopskortet hemma.
Auktionister måste vara ett släkte för sig och ofta med ett ytterst välsmort munläder som inte bara förtäljer vad som faktiskt auktioneras ut (inte alltid så enkelt att förstå) utan också har någon lite historia runt detsamma.
Det är som ett folknöje och skratten sprudlar oftast över den norrländska nejden.
Populära utropare får ju ofta fara runt på en massa auktioner för de drar ju folk och ju mer människor ju högre bud, busenkelt.
Sen finns det de som kanske borde fundera ett tag över sitt yrkesval, alla är inte ämnade att agera utropare och nu kommer en liten historia om en sådan människa.

Jag har varit på två auktioner med denna kvinna som utropare, hon driver eget i så motto att hon har köpt in godset hon försäljer och har uppenbarligen sin egen filosofi om prissättningen, för det är inte självklart att de sista bud som läggs på hennes auktioner godtas!!!
Alltså det här blir ju lite märkligt, jag budade på en hammock häromsistens, en hemmasnickrad sak som inte var komplett men fin på sitt sätt så den ville jag ha.
Sista budet var mitt, 250 spänn, ingen sa något mer, då säger människan att hon vill ha mer för hammocken och godtar inte mitt bud utan övergår till nästa pryl!!!
Och jag var minsann inte ensam om detta, flera saker låg i en hög runt henne som hon inte tyckte folk gav tillräckligt för, en sak hade ju varit om man faktiskt säger ifrån redan från början att den här är det ett lägsta bud på si eller så mycket, någon slags acceptans hade man ju kunnat haft då.
Men det är ju liksom inte så en auktion går till, i vart fall inte en bondauktion i utmarkerna, det är ju ett slags chansning där man kan både vinna och förlora.
Nu blev ju den här auktionen rent farsartad och folk både blev förbannande och for därifrån och somliga budade och när hon väl klubbat tog de tillbaka sina bud.
En man köpte en hel hoper pinnstolar till någon hembygdsgård och som det brukar vara så satt ju folk på dem tills de blev sålda, karlen for i väg och hämtade bil och släp men då säger människan att han inte får hämta dem förrän auktionen är slut!!!
Folk har ju ingenstans att sitta om du tar med dem nu fattar du väl.
”Min” hammock kom det en gubbe bärande på när jag var på väg hem, jag frågade honom vad han gett för den, 300:- svarade han och då hade han bara frågat vad den kostade, den gick aldrig på bud.
Mycket ska man vara med om.
Trots allt en ganska kul upplevelse även om jag nog kommer att kolla lite mer noggrant vem som är utropare nästa gång.

Vill man tjäna pengar på en auktion ska man sälja kaffe, dricka och korv……..och inte minst sätta upp en bajamaja!! Är det inkomster är det utgifter, så enkelt är det.

Värdelöst vetande: en fluga spyr varje gång den landar, ibland äter den upp det den spyr, oftast inte utan lämnar det där den landar, på bestick, tallrikar, kläder, fjärrkontrollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar