torsdag 17 juli 2008

Övik

Ni som läser detta har ju sett att det finns ett sk filter eller som de kallar det här vuxenvarning, jag har inte satt dit det för att locka någon att tro att det här kommer att stå några sensationella sexhistorier precis, men somligt kan vara stötande för en del och då har jag iaf sagt det med den varningen.
Här kommer så småningom en del anekdoter från mitt jobb bla, ett ställe med 1200 anställda och där det som på så många andra arbetsplatser händer saker hela tiden.
Det finns hela spekrat av livets alla krumbukter och irrfärder, kärleksaffärer, sorgligheter och oändligt många tillfälligheter till skratt förstås.
Har man som jag jobbat på samma arbetsplats i 31 år så lär man ju känna en del människor, dessutom har jag bytt jobb ett par gånger, från skubb eller springpojke för er som inte vet vad skubb är.
Man satt på en packmoppe mest hela dagarna och utförde diverse uppdrag, så här efetr preskriptionstiden är det väl OK att säga att 95% nog var privata sådana, hämta lönen på banken åt folk, köpa kola åt de som hade namnsdag ( en tradition hos oss är att de som har namnsdag ska bjuda sin närmaste omgivning på kola om de kommer ihåg att gratta dem, alla håller koll på almanackan kan jag meddela) köpa två kokta på en mos åt någon etc.etc.
För er icke norrlänningar kanske det är bäst att jag förklarar en del, Örnsköldsvik eller som det heter i folkmun Övik ligger alltså ungefär 17 mil norr om Sundsvall och 10 mil söder om Umeå, för hockeybitna är Övik liktydigt med Foppaland eftersom en viss Peter Forsberg växte upp här och onekligen sätter sin prägel på stan bara genom att finnas till......förutom golbana och annat han har sitt finger (pengar) med i.
För övrigt finns det några hoppbackar det understundom tvistas om det kloka i att investera en oherrans massa pengar i, visst finns det väl någon familj som trakterar dessa och tar jag nu inte alldeles fel är väl någon av dem med i något slags landslag vi förmodligen har .
Personligen skiter jag högaktningsfullt i om de satsar några miljoner hit eller dit på sånt, men en reflektion kunde kanske vara att man nog borde ge tjejerna i kommunen som sysslar med hästsport minst lika mycket.
De är om sanningen ska fram några fler då än backhopparna..........milt uttryckt!

Någon sa apropå värdelöst vetande att Övik har flest kyrkor näst Jönköping förstås, flest bankkonton per innevånare (!!) minst antal anslutna till statskyrkan (frireligiöst här), människor här tycker att pappersbruk inte luktar skit utan pengar och att det tidigare (innan kommunsammanslagningen 1970?) fanns en liten kommmun som hette Anundsjö vars namn har gett upphov till en sjukdom, Anundsjösjukan en inavelssjukdom.
Just det tror jag är en anledning till att så många här uppe håller koll på sitt släktträd, jag som är inflyttad, kom som 14 åring, slås av att man vet vem som är ens 3-4 eller 5-männing, vilket väl måste bli kusinbarns kusinbarn eller nåt ännu värre.
Alltså nu är ju jag ett sk skillsmässobarn vars föräldrar gick isär när jag var två år vilket väl kan spöka till mitt släkträd en smula men jag vet ju för tusan inte ens vilka mina farbröder är, om jag ens har några.
Kusinbarn???
Inte en susning.
Min salige far var iofs en häradsbetäckare av rang och sådde sin säd lite varstans, mao har jag tex en halvbror som är 6 månader äldre än mig, sist jag hörde något om honom bodde han väl i kungliga huvudstaden, tre andra halvsyskon bor i Boden, en i Vaxholm och en i Mora, lär ska finnas fler men de är inte bekräftade.........får väl fråga honom när jag lämnar det jordiska.

Man kan nog säga utan att ljuga för mycket att vi inte umgås........alls.
Får nog återkomma för även om det är sommar och semester och jag är en nattuggla så är klockan drygt halv fem på morgonen och även jag tarvar lite sömn.

Ge den här dagen en chans.........du kanske inte får fler.

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar