tisdag 22 juli 2008

Upphittat.........ett stycke spanjor

Trots 15 miljardersprojektet Botniabanan, en 19 mil lång järnväg mellan Sundsvall och Umeå där man ska kunna susa fram i 250 km i timmen (vadan denna brådska?) så har lilla Övik ännu ingen järnvägsstation.
Ska man åka tåg hit så får man åka till en ort som heter Mellansel 4 mil från stan och ta buss eller taxi sista biten och någon djuping har bestämt att man måste beställa taxin senast klockan 19 dagen innan!!
Alltnog väl för oss läskunniga svenskar som trakterar världsspråket Svenska men hur ska en stackars spanjor som bestämt sig för att besöka vårt vackra land i akt och mening att finna sig en bostad att flytta till då han tycker att det är för varmt i Spanien (jo ni läste rätt, kan ju låta underligt för oss nordbor då men likväl sant) och inte begriper ett smack av den rotvälska (svenska) Veolia skriver sina instruktioner på till sina resenärer.

Jag hade av någon outgrundlig anledning en bil parkerad på denna järnvägsstation i fjol och for med en bekant för att hämta den en söndag eftermiddag och bäst jag stod där och bytte till vinterdäck på den för att kunna ta mig hem i det norrländska vinterlandskapet hör jag en dam som ropar på mig.
Kollar runt lite och får syn på en människa som kommer springande mot mig och med andan i halsen frågar mig om jag ska till stan.
Nja, jag bor ju inte där då men vill du ha skjuts så nog kan jag åka dit.
Inte ville hon åka någonstans men hon hade en spanjor som satt i väntrummet och såg bortkommen ut och inte tog sig någonstans för alla bussar hade gått och taxin som hämtat tågpassagerarna som beställt dan innan vägrade att ta med honom om han inte luskade fram en femhundring!!
Han hade suttit där sedan någon gång på morgonen, minst 9 timmar iaf.
Jag travar in till honom och undrar vad som står på, lyckligtvis talar han lite knagglig engelska men klart bättre än min ickeexisterande spanska.
Han visar sin biljett där det mycket riktigt står att han ska få åka taxi från stationen till stan och att han har betalt för det, inom parentes står det dock, måste beställas före 19 dan innan, på svenska förstås.
Alltså killen har fått sina biljetter skickade till sig i Spanien via någon resebyrå på nätet och hur Veolia som ju står för tågtransporterna här uppe kan komma på den ljusa iden att de tror att varenda spanjor ska kunna begripa vad som står på en biljett de skickar om de skriver den på svenska övergår ju min fattningsförmåga.
Provar att ringa dem och kors i taket en människa svarar och efter en halv evighet konstaterar hon att killen skulle ha fått åka med till stan med taxin, någon har gjort fel!!
Jaha, så då ringer vi väl taxi då?
Gör du så och hälsa från mig säger människan.
Sagt och gjort.
Hej. Jo du förstår att jag har hittat en spanjor ni har glömt på järnvägsstationen, kan ni komma och hämta honom eller?
Jajamen, fast det kostar ju en femhundring.
Ja men ni har ju glömt bort honom, ska han stå för det eller?
Nä vi har inte gjort något fel alls, chauffören kollade på hans biljett och visst stod det att han skulle få åka men det hade inte vi fått besked om så vi hade inte plats för honom.
????????
Öhh, kan man inte bara skicka en bil till då och lösa det sen med Veolia?
Nä så funkar det inte, vi kan ju inte hämta hela världen bara för att det står så på deras biljett?
Öhh….?? Service??
Kommunikation?

Inser ju att detta är fullständigt meningslöst och placerar killen i bilen och beger mig till stan med honom, hittar vandrarhemmet och installerar honom där och ringer sen Veolia.
Samma människa i luren som förra gången, förklarar hur det blivit och säger åt henne att fixa en middag åt killen som plåster på såren, stackaren har ju för sjutton gubbar inte fått äta ens på hela dan.
Ja jo det ska vi väl kunna ordna säger hon.
Detta är nu 8 månader sen och än har jag inte sett röken av vare sig det ena eller det andra och inte heller spanjoren som jag höll kontakten med ett bra tag efteråt.
För allt jag vet kan han ju sitta bortglömd på någon annan järnvägsstation, någon som ser honom kan ni ju ringa Veolia!!

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera